BREAKING NEWSBièvres 2024 par Joël M-B | Premier [agfa] super-silette. par Renaud LAEMMLI | Changer les led sur un [canon... par Frédéric SEC | [krugener] ? par Piercarlo | Salon des collectionneurs, bo... par Claude Marius | Flash magnesium en coffret (r... par Arnaud SAUDAX | Saint-sever photo-cité 2024 ... par Michel Perie | [don] trépied carena mcb-2q par Sylvain Halgand |
Richard Jules Vérascope Simplifié N° 3
France Version française
Photos by Renaud Laemmli text by Renaud Laemmli. From the collection of Renaud Laemmli. Last update 2023-10-09 par Sylvain Halgand.

Manufactured or assembled in France from 1923 to (After) 1931.
Index of rarity in France: Rare (among non-specialized garage sales)
Inventory number: 6482

See the complete technical specifications

Chronology of cameras Richard Jules 

Not yet translated into English

Jacques Perrin, dans son ouvrage "Jules Richard et la magie du relief" (ISBN 2-910284-01-8), parle à son sujet de "Verascope 7 x 13 simplifié dit n°3", tandis que dans le catalogue Richard de 1931 il est désigné comme "nouveau modèle simplifié", le n°3 étant juste mentionné dans la description de l'appareil. Une brochure de "the City Sale & Exchange" de 1925 nous parle simplement du "nouveau Verascope n°3 (pour 6 x 13 ou 7 x 13 cm)". L'appellation que nous retenons fait donc la synthèse de toutes les précédentes.

Cet exemplaire de Verascope diffère de la version ordinaire par sa gravure spécifique :
"-sole british agents-
 the city sale & exchange Ltd London".
Derrière un nom qui fait penser au monde impitoyable de la bourse, The City Sale & Exchange Ltd était en fait un distributeur de matériel photographique, optique et cinéma depuis 1881, proposant déjà, outre du matériel neuf, des appareils d'occasion. Certains articles étaient vendus sous sa marque propre : Salex. Bien que rachetée par Wallace Heaton en 1929, les activités de la City Sale & Exchange continueront sous son nom jusque vers 1957 ! Et vous pouviez même y trouver, dès 1925, votre Home Kinema !
Si on en croit la mention portée par ce Verascope, cette enseigne était donc l'agent exclusif de la maison Richard Frères pour la Grande Bretagne.

Il était donc destiné au marché Anglais, et il bénéficiait de ce fait de quelque adaptation : la biellette en laiton est toujours gravée "mise au point" mais l'échelle correspondante est en pieds, les sujets de Sa Très Gracieuse Majesté refusant toujours d'utiliser les mètres ! Quand au niveau à bulle, rien n'indique si il est rempli de sherry brandy plutôt que d'absinthe...

Le réglage de l'obturateur se fait au moyen du bouton cannelé en laiton, au dessus de l'angle à droite de la façade, gradué de Pose / 2 à 50. Les ouvertures sont indiquées pour les valeurs de 6,3 / 8 / 11 / 16 et 23 : juste de quoi échapper à la normalisation absolue ! C'est la seconde biellette, celle du bas, qui assure la correspondance de l'autre objectif.
L'armement de l'obturateur est assuré par la tirette en avant du viseur pliant et le déclencheur est le bouton à gauche au dessus de la façade. Rajoutons que cette dernière peut être décentrée de 8 mm vers le haut.
Sous cet exemplaire, une grosse rondelle en laiton est filetée au petit pas Kodak, ce qui indique un rajout. Un trou conique situé dessous correspond mieux à l'époque !

Des filtres colorés pour la photographie en couleurs (autochromes) étaient proposés, se montant à l'avant des objectifs.
 

Richard Jules Vérascope



Richard Jules Vérascope

__________

Félix Richard was born in Lyon in 1809 from an old family of silk producers. He became a precision instrument maker and optician on Quai Saint-Antoine. In 1855, he moved to Paris and led a significant industry manufacturing barometers and pressure gauges. He served as a member of the government in 1870 and as the mayor of the 19th arrondissement. However, he neglected his business, and upon his death on July 14, 1876, his company was burdened with debt.
Félix-Max and Jules took over the company under the name Richard Frères (hence the acronym "RF"). In 1888, their brother Georges joined them until 1891. Jules then bought out his brothers' shares but retained the company name. Jules passed away at the age of 82 on June 18, 1930, holding the title of Commander of the Legion d'Honneur, a well-deserved recognition for his industrial activities, involvement in stereoscopy, and the establishment of an apprenticeship school.

As a passionate photographer, Jules Richard constructed a revolutionary stereoscopic camera in 1893. He was the first to understand the necessity of having lenses spaced apart to recreate a perspective that "renders the image in true size with depth." Another innovation was his adoption of a tiny format for the time, 4 cm by 4 cm, while the average amateur regularly used 13 cm by 18 cm.
Advocating for the small format, which was commercially successful, Jules nonetheless offered a series of Homéoscope cameras (1895-1904) to satisfy his friends and provide them with a high-quality camera in their preferred format, available in 8 cm by 9 cm and 6 cm by 6.5 cm, with or without a magazine, but in very limited quantities. Despite its initial simplicity, the Vérascope was an expensive camera due to its precision craftsmanship. To popularize stereoscopy in his favored format, Jules Richard introduced the Glyphoscope in 1905. Interestingly, three models were offered with the same technical specifications. In 1908, a special model for film packs was released. In 1927, a 6 cm by 13 cm model was introduced, which would have slow speeds by 1930. The façade of the Glyphoscope was detachable, allowing it to be used as a viewer.
In 1905, to satisfy the members of the Stéréo-Club de France, he offered a Vérascope in a 7 cm by 13 cm format, the maximum allowed by the interocular distance. Price and competition would reduce the sales of these models, but various increasingly sophisticated variants were still offered. A simplified model was presented in 1923, and in 1928, the Vérascope adopted the 6 cm by 13 cm format. In 1913, Jules patented the Homéos, the first stereoscopic camera using 35 mm cine film, but it was not available for purchase until 1920. He reaffirmed his interest in the small format, with the resulting images measuring 18 mm by 24 mm.
In 1931, the Stéréa 6 cm by 13 cm was offered in two versions, varnished wood or metal, but with the same technical specifications. Positioned between the Vérascope and the Glyphoscope, they entered a crowded market. In 1939, the Vérascope 40 was patented, using 35 mm film with a new image format, 24 mm by 30 mm, which would remain distinctly French. This modern camera was distributed in the USA by the Bush company.





Cameras from Ebay France (Richard Jules) (Uploaded each 3 hours)